torstai 12. huhtikuuta 2018

Kouvola / Wreden lentokone

Eilen kerroin Casper Wredestä, joka teki suomalaiden ilmailun historiaa olemalla ensimmäinen, jonka lentokoneen lentoa voi pitää lentona eikä loikkana, kuten Adolf Aarnon yritys nousta ilmaan Tampereella 1911. Kaiken lisäksi Wrede rakensi koneen itse omalla sukutilallaan Anjalassa Rabbelugnin tilalla yhdessö Otto Eriksonin kanssa.
Wreden kone lasivitriinissä

En nousisi tuon kyytiin

Koneessa käytetty kolmisylinterinen moottori

Lento tapahtui talvella, joten selittänee sukset

Kuten eilen kerroin, niin kone purettiin osiin ja piilotettiin Wreden toimesta eikä kaikkia osia ole tietääkseni löydetty vieläkään. Wredekin katosi maailmalle ja tieto koneesta katosi. Onneksi meillä kuitenkin riittää innostunutta väkeä ilmailun saralla, jotka eivät pelänneet haastetta. Lentokillan varikko oli kiinnostunut haasteesta ja päätös rakentamisesta syntyi tammikuussa 2006.

Aikaa koneen rakentaminen vaati neljä pitkää vuotta, vaikka Matti Siukkolan toimiessa asiantuntijana ja lentokoneentarkastaja Raimo Ilvonen työryhmineen tehdessä työtä ahkerasti. Lopullinen koneen osien kokoonpano tapahtui 7.7.2010. Näytteillä kone kerkesi olla Tampereella museokeskus Vapriikissa, mutta sen jälkeen se varastoitiin entisen lentokonetehtaan tiloihin Tampereella ja alkoi kuumeinen etsiminen pysyvälle näyttelypaikalle.

Rakennusvaiheen esittelyä

Keväällä 2012 Ummeljoen kyläyhdistys päätti rakentaa lasivitriinin Keltakankaalle ABC-liikenneaseman pihaan. Vitriinin valmistuttua sen sisälle sijoitettiin Wreden koneen replica ja muuta hänestä sekä koneesta kertovaa aineistoa. Lentokoneen juhlallinen paljastus tapahtui 13.8.2013.
Infotauluja




Musiikkiesityksen jälkeen Lentovarikon killan jäsen Matti Siukkola kertoi kiinnostuksestaan Kasper Wreden lmailuharrastuksesta. Puheen jälkeen Ahvion soittokunta musisoi, minkä jälkeen poistettiin konetta ympäröinyt suojavaate. Paljastajina olivat Jukka Naukkarinen, Hannu Hämäläinen, Matti Siukkola ja Aarno Saramäki. Tilaisuutta juhlisti NH 90 helikopterin ylilento.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommenttisi ovat aina tervetulleita