keskiviikko 11. huhtikuuta 2018

Kouvola / Wreden ensilento

Nykyaikana tekniikka ja mekaniikka menevät eteenpäin melkoista haipakkaa. Kun miettii mailman kehittymistä viimeisen sadan vuoden ajalta, niin kaikesta siitä seuranneesta huonosta, olemme myös saaneet paljon hyvääkin aikaiseksi. kehitys on ollut monilla aloilla todella nopeaa. Yhtenä mainittakoon lentoliikenne, koska ainakaan minä en uskaltaisi istahtaa sata vuotta vanhaan lentokoneeseen ja nousta sillä taivaalle.
Muistomerkin takana oleva Kymijoki oli ilmailun historian tekopaikka

Sen sijaan onneksi aina on lötynyt joka alalle pioneeri, joka on ollut valmis uhraamaan aikaa, rahaa ja pahimmillaan henkensäkin viedäkseen kehitystä eteenpäin. Tällainen visionääri Suomen ilmailulle oli Casper Fabian Wrede(1892 - 1921). Nuoruudessaan hän oli kiinnostunut tekniikasta ja jo vuonna 1910 hän rakensi omin avuin liitosiiven, noustakseen ilmaan. Seuraavana vuonna hän rakensi jo kokonaisen liitokoneen.

Vuonna 1912 hän lähti Saksaan ja päätyi lentokonetehtaaseen töihin. Ensimmäisen maailmansodan alkaminen pakotti hänet vihollismaan kansalaisena poistumaan Saksasta ja hän palasi Suomeen rakentamaan omaa lentokonetta. Kone valmistui talvella 1914 - 1915 ja sen voimanlähteenä toimi ranskalainen kolmisylinterinen moottori. Ilmojen teille konetta pyrittiin saamaan kevättalvella 2015 ja nousut onnistuivat, mutta jäivät lyhyköisiksi. Lopulta Wrede sai koneensa ilmaan ja lensi sillä puolisen kilometriä muutaman metrin korkeudella. Suomalaisen ilmailun historiaa oli tehty!
Wreden ensilennon muistomerkki on Kymijoen rannassa

Koska ilmailu oli venäläisten toimesta kiellettyä sota-ajan Suomessa, niin melko pian venäläiset tulivat etsimään Wreden konetta saatuaan kuulla tapahtuneesta. Konetta ei kuitenkaan löytynyt, koska Wrede oli saanut ennakkovaroituksen. Osat oli piilotettu salaisiin kätköihin, jotka jäivät löytymättä. Lisäksi Wredekin lähti maasta pakoon ja liittyi Saksaan lähteviin jääkäreihin.
Suomalaista ilmailun historiaa

Värikkäät elämänvaiheet eivät Casper Wreden osalta päättyneet tähän Saksaan siirtymiseen vaan hän eli elämänsä loppuun asti melkoisen värikästä elämää, kuollen lopulta 1921 Fidzisaarella. Tarkemman selostuksen tästä lentäjäpioneerista löydät täältä.  

Wreden ensilennon muistomerkki paljastettiin 13.8.2015 Ummeljoen kyläyhdistyksen ja Lentovarikon killan yhteistoiminnan tuloksena. Tätä ilmailumme 100-vuotistapahtumaa kunnioittivat Suomen ilmavoimat yhden Hornetin ja yhden helikopterin ylilennolla. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommenttisi ovat aina tervetulleita